Wednesday, May 18, 2011

Lala Goreng Pedas Yang Glamer

"Cakap kat Julia takyah masak beriya.. masak lala je pun takpe.." kate laki ku menyampaikan amanat Daddynye yg nak mai rumah weekend smalam. Hahahahaha... mmg terus lawak spontan mendengarnye. Penuh tersurat dan tersirat tol pemintaannye.

Secara azalinye sape pon tau kalo mai rumah, pelikla kalo aku ni tak masak. Bertandang kejap pon kalo bole nak dimasakkan, ni plak yg tido sini. Mentue sendrik la plak tu. Ai.. Cume agaknye da berape kali die sebut aku cam tak layan je, kali ni, die cakap siap2 kat laki aku ahahahhaa..


Bukan ape, susah nak carik skang ni lala kat memane. Kalo ada pun, seme da lelembik, dah tak segar. Kang masak sesedap pon, kalo tak fresh, buat rosak mood je. Die tau aku misti masak sesedap tuk die punye, tapi tekak dah terase sangat nak makan lala kot.. tu yg aku tegelak spontan tu.. adoi kat mane pulak aku nak carik. Kat Kuala Slangor pon payah, ni pulak la kat Subang nih. Lainla kot aku ganti ngan siput sedut ke.. mmg senang dapat.. ngiahaahahhahah!

Walo camane pon, pagi tu aku terus pegi cari jugak.. akhirnya jumpe kat K4 Subang Jaya. Alhamdulillah!! Sukenye hatiii... dekat 2 kg aku borong. Besar2 lak tuh.. pehh.. mmg rezeki lah. Semuanya aku pilih yg hidup2. Sambil pilih, aku dah imagine awal2, aku pon hantu lala jugak, so silap2g mau stengah kilo aku sorang je ngap ni kang. Tamak kemain beb.. ahahahaha

OKla long story short, pak mentua ku ni sejak kawen ngan anak die, penangan lala dengan resepi yg aku masak ni mmg btol2 buat beliaw tersangkut. Kalo die dengar aku masak tu, misti die senyummmm je. Memang semangat die makan.

Badi masakan lala ni bukan pak mentue aje kene, sejak zaman dedolo, especially zaman ITM dolo, memember serumah dan yg tak serumah pon almaklum ngan masakan lala style nih. Pedasnye toksah cerita la, sambil makan sambil nangis.. cili api le katekan.. tapi mmg sape dah kene kompom takle lupe. Ramai gak yg mintak resepi, tapi penyakit tol, tiap kali nak masak, tiap kali tu le korang mintak resepi ye.. tak rereti nak simpan. Kali nih, meh tulis kat sini sesiap resepinye, lenkali kalo nak masak, selak je page nih hokey?

Petang tu baru diorang sampai. Haa.. die lepak kejap tunggu laki aku balik keje, lepas tu sama2 makan. Pak mentua aku mmg makan tak tengok kiri kanan dah.. cup cap cup cap munyiknye sedut sampai kulit2. Nasib la aku beli byk.. mmg puas ati la makan. Licin!

For those yg tingin nak try, kalo jumpe lala yg best, you better! Tak nyesal punye lah! Kalo jumpe yg bungkus2 tu takyah la.. selalunye part rase memang kuciwa.. lembikla, hanyirla.. tapi kalo dah sesak sangat, tahap dah ketagih nak makan tu, belasah jugak.. hehehhehe.. Enjoice!

Cara membuatnye :

  1. Tumbukkan/blenderkan cili api (lagi pedas lagi sedap), bawang putih, bawang merah, halia, lengkuas --> tumiskan dlm minyak panas dgn api sederhana. Masukkan 2-3 batang serai yg dititik, garam dan perasa (kalau suka)
  2. Bila bahan ditumis dah agak garing/bertukar warna, ketepikan ke satu sudut kat kuali tu, pecahkan sebiji telur dan gorengkan kat tetengah kuali tadi. Kacau2kan telur tadi biar pecah mcm scramble egg sampai masak, kemudian gaulkan sekali dengan bahan2 yg ditumis. Masukkan sedikit gula untuk enhance lagi rasa lala nanti.
  3. Masukkan lala dan air asam jawa (byknye agak2 untuk hilangkan hanyir dan tak take over rase lala) Gaulkan rata, sambil tuangkan sedikit air untuk kuah kalau suka.
  4. Try rasa kuahnya and tambahkan lagi pape yg perlu kalau terkurang. Jgn masak lama2, bila ade yg dah terbukak kulitnya, padamkan api dah hidangkan.

No comments:

Post a Comment

What do you think? Just type your comment here.