Thursday, October 20, 2011

Ada Apa Dengan Cameron Highland

First time datang Cameron Highland adalah semasa aku ngandung kan Anyea 7 bulan. Tatau la apsal tak penah naik sane. Rasa sadis pon ade. Masa tu, condition badan aku teruk sangat, kalo tengok balik gambar mase tu, laki aku kate dah macam org Somalia kurang zat mengandung pasal tak boleh makan minum, tulang semua kuar sampai pipi aku yg tembam ni pon habis kempis, tapi aku gagahkan jugak la naik sbb masa tu aku pikir, mane la tau kot2 kalo aku naik sane, aku boleh jadi better ke sesejuk tu kan.

Nasible aku ok. Maksud aku ok, takdela aku jadi worse than at KL. Takat muntah, pening, pitam tuh biase la.. asal tak pengsan atau takleh bangun sudah. Lagi satu, aku tak rasa org perasan kot aku preggy mase tu, sbb perut aku kecik je. Bila pakai jeket langsung tak nampak dah.

First time pi sane, dok kat hotel erkk.. alamak aku dah lupe lak ape ke nama hotelnye. Hahaahhaha... pasal smalam aku makan otak ikan ke jadik pelupe nih? Hmm.. anyway, memule masuk bilik tu macam ade something wrong la kan. Masuk2 je, aku tengok takde kipas, takde aircond. Haish, bayo memahal kipas pon takde? Mase sampai sampai tu siang, kebetulan matahari agak cerah so terase agak panas la sikit mase tuh. Kat Cameron jaga2 ye, kalau matahari kuar kulit kene kaver sbb panas die lain mcm, terik terbako gitu. Kulit pon boleh menggelupas.

Aku pon menceceh la pasal carik2 kipas suiz pon takde. Laki aku dah gelak dah. Die kate, eksen ek panas.. ha tunggu few hours lagi tengok panas ke tak. Since aku kompiden sangat kepanasan tu mungkin berlarutan sampai ke malam, walopon aku diam tapi dlm ati tak puas ati la. Aku bukak seme tingkap, seb bek pemandangan ok.. hala ke bukit and angin pon sesepoi je tujah muke aku ecewah.

Kite skip yg aku punye mual ke muntah pasal preggy tuh, by the time matahari nak tenggelam aje, aku sudah rasa lain macam. Bila hari da setat rembang2 senja gitu.. pehhh.. laju laju aku tutup tingkap. Gilo, cam dok dlm lemari es! Barula aku paham ngape tak perlu kipas aircond tuh hehehehe. Nak kencing pon pikir 3-4 kali pasal tanak kene air, walopon ade heater.

Since aku cume makan bekalan yg aku bawak saje, maka tak la aku dapat merase makanan2 kat Cameron Highland masa tuh. Ade la kuar reramai makan kat Tanah Rata, tengok asap kekepul kat sup mcm sedap gile.. bile aku rase.. huh! Habis semua aku muntah. Cume esoknye tu, kitorang pi melawat ke ladang strawberry KHM tu, aku leh lak makan aiskrim strawberry die. Dua sekali abis. Lepas tu bile aku muntah pon sedap la sikit kan sbb rase stoberry, siap kaler pink lagi.

Masa tu tak silap 2 malam je kat sane, sebab pertama, mentue aku nak tengok pojek renovation rumah yg kat Kg Sedia, rumah tu dah lama disewakan and diorang decide nak amek balik dan ejas so next time balik kampung takla rase cam pelawat lak dok hotel. Kedua plak, hotel dah penuh so takleh la nak berlama2 kat sane.

Skang rumah tu dah lama siap. Dah cantik dah. Since kitorang sesekali je balik Cameron, so dari terbiar je, mentua aku sewakan la rumah tu as homestay. Bila dah ade rumah sendiri ni.. ha.. setahun mmg byk kali la balik ke sane. Few months once kang kekejap balik. Ye la.. suasana mcm bercuti, tapi rumah sendiri, mestila seronok je rasenye kan. Sebelah ladang stoberi, sebelah lagi ladang sayur, nak makan petik je. Huh marbeles wa cakap lu.. Walopon cume sayo kobis je, tapi sedapnye kat atas tu memang lain macam.

Bila balik ke sane, Orff akan amek cuti panjang sikit, dapat duk sane on weekdays mmg heaven. Org tak ramai, sejuk, aman dan damai gitu. Nak makan masak je. Kitorang mmg jarang makan luar sbb bukan la sedap mana pun. Lagi pulak, kat atas tu kalo masak simple2 pon semua sedap aje asalkan masakan rumah. Kalo malas maksimum, buat je steamboat - campak campak siap! Mak aih walawehhh.. Bejejer ayaq lioq beb. Nanti kalo sesekali nak lepak minum kopi ke, ha bole la pi Starbucks kat Tanah Rata pulak. Tu biasenye aktiviti malam kami la. Sesejuk pakai jeket tetebal lepas tu minum kopi panas2 pehhh.. Lambat sikit minum, kopi panas pon jadi kopi ais.

Kalo sape yg aspect nak wat aktiviti ronggeng2 ke, aktiviti fizikal mcm dalam utan ke, tak disarankan datang ke sini la. Cameron ni tempat untuk bersejuk2, bersantai dan berlepak2 sambil check out scenery2 yg menarik, maklumla kat atas gunung. Salah satu yg best on scenery ialah kat Ladang Boh Sungai Palas. Dolo Orff kate masa tempat ni tak terlalu komersial cam skang, boleh parking depan kedai Boh tu je. Skang tak dapek dah. Tapi nak gi sane, mak oi jalan punye la kecik lagi sempit, lalu kat cecelah gunung tuh. Seriau je. Sape tak biase mmg kene hati2 kang tejatuh tak pasal je. Parking pon dah jauh kat bawah bukit, lepas tu kene daki ikut celah ladang teh or jalan tar kalo nak naik ke area Boh Centre tu. Tempat makan die plak ramai gile org especially musim cuti. Tapi kalo dapat melepak situ sambil tengok ladang teh dari atas tu mmg marbeles la. Sape2 yg tak penah tengok pokok teh and cara teh dibuat, ha.. ini lah masenye. Masuk kilang teh tu free je. Alah kilangnye pon ciput je. Ade org yg akan terangkan cara2 buat teh tu tapi mase aku gi, kekadang ade, kekadang takde.

Lagi yg menarik kat sane, pi ladang stoberi la. Hehehe.. cam aku ni tak makan stoberi sangat, tapi suke pegi sbb suke tengok buahnye yg cantik. Tempat wajib pi, kat sebelah rumah tu. Namanye KHM Strawberry. Kat sane ade aiskrim dan scone stoberi yg sedap! Orff kate stoberi milkshake die pon antara yg terbaik die penah rase. Eceh promo la plak kan. Actually the KHM punye land tu my mother in law yg punye, thats why la rajin pi sane, sbb selain dekat lagi sedap, kami kenal ownernye. Macam my inlaws pon, kalo pi sane, kalo memborong stoberi mmg berbakul2 so kalo beli dari situ, dapatla buah yg berkualiti, besar, dan murah sikit harganye..

For those yg nak membeli belah atau cari barang keperluan, ha.. Tanah Rata atau Brinchang la tempatnye. Sane almost semua ade. Pasar segar pon ade so takde masalah la kalo nak cari ikan ke daging ke.. semua ade. Aritu siap dapat cari lala punye la segar... pehhh.. Lagik satu, kepada pencarik sayur2 Cameron, WAJIB pegi ke Kia Farm. Memule gi dolo bute kejap tengok harga2 bunga kat situ, murah gile. Tapi harga sayur tu, actually kalo kire balik takla semurah mana pon, infact ade stengah2 tu kat KL lagi murah, so pandai2 la bebelanje ye.

Ada satu air tejun popular kat sane namenye Parit Fall, tapi tak semenggah la dah tempat tu. Kotor dan tak terjaga. Kat air terjun tu pon ade sampah sarap siap tayar kete semua ade. Sesekali kalo tesempak mat saleh dtg situ malu doi.. Dedolo masa kekecik Orff kate kat situlah die mandi siap minum airnye camtuh je. Skang nak minum? hehehehe.. sama cam minum air longkang kualiti die kot. Ade la lagi tetempat menarik kat sane yg tak disebut, tapi pasal entry ni dah panjang sangat, rase cukup la dulu kot. Kang bertukar jadik novel lak. Sile la kesane kalo sape yg bekesempatan tuh ye. Kalo nak pi ramai2 mcm pi sekuarga and nak kurangkan bajet, leh share sewa my MIL nye Pfordten Homestay. Tak silap cume RM250 pernite, 3 bilik + 3 bilik air berheater. Dapo TV semua lengkap. Ade satu katil King, 1 Queen dan 3-4 single. takat 2-3 kete tu takde hal la. Tapi kene book seawal boleh la.. kitorang kalo nak naik sane pon kadang tak dapat sbb penuh manjang.

Ni tak lama lagi Anyea nak skolah dah... kang tak dapat la balik sane selalu kalo tak musim cuti skolah. Harap2 dalam masa terdekat ni dapat gi sane lagi.. rindu plak dah kat cuace sejuk kat sane tuh.. hehe. Enjoice!

2 comments:

  1. ehehehe...aku pon enterprem kat entry nih?~blushing~

    ReplyDelete
  2. mistileeeee.. kau kan model jemputan yg spesel punye..ehehehehehehehe

    ReplyDelete

What do you think? Just type your comment here.